Workshop Coaching opleiding

Coaching is een vorm van begeleiding die erop gericht is mensen in positieve zin te veranderen, uitgaande van een geloof in de veranderingsmogelijkheden die liggen besloten in de blijvende wisselwerking tussen inzicht en gedrag. Coaching is een vorm van persoonlijke begeleiding op basis van een gelijkwaardige één-op-één-relatie. De gecoachte leert, de coach ondersteunt en begeleidt dit leerproces. Binnen het coachingstraject worden de doelen vooraf bepaald. Coaching is ook motivatie opgang brengen om te veranderen. Het gaat bij coaching om het ontwikkelen van potentieel in al zijn vormen.

Verbindende communicatie is hierbij zeer belangrijk. Onderzoek toont aan dat iedereen de centra voor taal en sociaal bewustzijn in de hersenen kan trainen om zo effectiever te communiceren met zichzelf (‘inner speech’) en de andere ('Woorden kunnen je brein veranderen', A. Newberg & M.R. Waldman, 2012).

 

Doelgroep

  • Je werkt in of voor de gezondheids-, sociale, publieke of profit sector.

  • Je wil jouw coachende kracht versterken en dit gericht naar individuen of groepen. Zowel zorgprofessionals, therapeuten, leidinggevenden, leerkrachten, zorgcoördinatoren, mentoren, ouders, … zijn van harte welkom om deze handvaten naar een coachende rol aan te leren.

  • Coachen maakt deel uit van je functie als directeur, hogere leidinggevende, stafmedewerker, middenkader


Inhoud


Als coach leer je jouw eigen begeleidingsstijl ontdekken en bijsturen. Een coach heeft vooral tools nodig voor verbale en non-verbale communicatie. Deze tools komen gespreid over 2 dagen als volgt aan bod:
 

Dag 1
 

  • Coachen/begeleiden/behandelen: what’s in a name?

  • Het gebruik van onze zintuigen en het belang hiervan op onze communicatie

  • Leren waarnemen & het gebruik van filters waardoor een eigen wereldmodel wordt opgebouwd

  • De verhouding tussen denken, voelen en handelen

  • Rapport opbouwen, ontdekken van de variabelen waardoor je beter kan afstemmen op jouw gesprekspartner
     

Dag 2
 

  • De kracht van vragen stellen: concretiserende, verbredende en verdiepende vragen i.f.v. exploratief coachen

  • Wat is de relatie tussen waarden, overtuigingen en vaardigheden?

  • Exploratie van patronen rond woorden en taal

  • Exploratie van patronen rond gedrag
     

Dag 3 - Terugkomdag, supervisie