Groepssessie Bodymind Relax

Heb je zin om nu en dan eens tijd te maken voor jezelf?
Dan is deze BODYMIND Relax iets voor jou!

Tijdens deze avonden leren we onze ademhaling opmerken en voelen, leren we onze gedachten opmerken en laten zijn, en leren we ons lichaam terug te voelen en te ontstressen.

Deze 3 pijlers, adem, gedachten en lichaam zijn DE hulpbronnen om onze stress te hanteren.

De gebruikte methodes zijn een combinatie van

  • De progressieve relaxatie van Jacobson

  • Stretching als stress release

  • Ademhalings-, focus- en meditatie- oefeningen

  • Bodyscan

 

 

Achtergrondinformatie:

 

 

Onze moderne tijd is enorm veeleisend: we hebben het

razend druk, alles moet snel en dus hebben we ook

veelvuldig te maken met stress.

Op stress reageren we hetzelfde als de holbewoner en

hierdoor wordt er steeds een beroep gedaan op

ons "gaspedaal". Dit "gaspedaal" wordt ongemerkt steeds een klein beetje verder ingetrapt.

Deze overmatige activiteit van het sympathische zenuwstelsel, veroorzaakt op termijn een verstoring van de balans tussen het sympathische en het parasympatische zenuwstelsel.  

 

 

 

Rempedaal en gaspedaal

Het autonome zenuwstelsel bestaat uit twee takken (regelsystemen) met elk een tegengestelde werking:

 

 

De sympathicus (het gaspedaal van je lichaam) is de tak die ons in staat stelt te overleven in levensbedreigende situaties, te vechten, te vluchten en te presteren. De stof die hier bij hoort, is adrenaline en het sleutelwoord is: ACTIE In deze fase stijgt je hartslag, bloeddruk en ademsnelheid. In deze stand verbruikt je lichaam energie.

De parasympathicus (het rem pedaal en de "acculader" van je lichaam) is de tegenspeler van de sympathicus, en is verantwoordelijk voor herstel, reparatie, opbouw en rust. Als de parasympathicus actief is, daalt je hartslag, daalt je bloeddruk, krijgen je spieren en organen voldoende bloed en zuurstof. Dit deel van het zenuwstelsel zorgt voor regeneratie, lichamelijke ontspanning, reparatieprocessen. Het sleutelwoord voor de parasympaticus is: HERSTEL

Bij een gezond dagpatroon is er balans tussen de sympathische en de parasympatische activiteiten. Inspanning en stress worden afgewisseld met ontspanning en rust.

Je kunt het autonome zenuwstelsel voorstellen als een balans of een wip: wanneer het ene gedeelte actiever wordt, wordt het andere gedeelte minder actief. Deze balans zorgt ervoor dat wij ons voortdurend kunnen aanpassen aan een veranderende omgeving. Ons "gaspedaal" en ons "rempedaal" moeten goed op elkaar afgestemd zijn en beide moeten even sterk zijn om elkaar in evenwicht te houden.

Om de balans te bewaren is het nodig om de sympathicus alleen dan te laten werken als het nodig is, in levensbedreigende situaties of in situaties waar extra lichamelijke of mentale inspanning wordt gevergd. En om de sympathicus vervolgens zo snel mogelijk weer uit te schakelen en de parasympaticus te laten domineren, zodat je lichaam kan herstellen.

Samenvattend: het gevolg van langdurige stress is dat de sympathicus te vaak en te lang wordt ingeschakeld (onbewust) en dat je  hem niet weer kunt uitschakelen.  Tegelijkertijd is de parasympaticus vaak uitgeschakeld en biedt onvoldoende tegenwicht. Door deze disbalans raakt  je stresssysteem overbelast en ontstaan er stressklachten.

Je lichaam kan niet voortdurend in een verhoogde staat van paraatheid zijn. Als dit te lang aanhoudt, raakt de balans van het autonome zenuwstelsel blijvend verstoord en is er sprake van chronische stress.

Daardoor kan de energieregeling in het lichaam verstoord raken. Soms is de sympathicus te actief (dat kan zich o.a. manifesteren in een onrustig, nerveus of opgejaagd gevoel). Door langdurige en grote activiteit raakt deze zenuw uitgeput, wat zichtbaar en meetbaar is  bij mensen, die langdurig gestrest of overtraind zijn.

Soms is de sympathicus juist onderactief (dat uit zich bijvoorbeeld in een uitgeput gevoel na lichte inspanning, veel slapen en moe wakker worden).

Heel veel klachten hangen nauw samen met een minder goed werkend autonoom zenuwstelsel. Een goede werking van het autonome zenuwstelsel is een basisvoorwaarde voor een goede gezondheid en het lekker in je vel zitten!

 

Om onze Accu terug op te laden gebruiken we de volgende drie methodes:

  • Progressieve relaxatie van Jacobson

Door het verlagen van de ademhaling en de spiertonus, waarop er gefocust wordt, ga je de activatierespons, het sympathische ZS verminderen, waardoor het volledige organisme tot ontspanning komt. De hartslag verlaagt, de BD verlaagt, de zuurstogconsumptie vermeerdert, …. (Van Craen, 2000)

Het hoofddoel van deze techniek is het verkrijgen van mentale ontspanning door progressief alle musculaire spanningen weg te werken. Subdoelen zijn een beter besef van alle lichaamsdelen, een betere gewaarwording van spanning en ontspanning in verschillende spieren en het leren richten van de aandacht  (= FOCUS).

 

  • Meditatie & Ademhalingstechnieken

Meditatie kan omschreven worden als de kunst van het met aandacht aanwezig zijn in het hier en nu en het éénpuntig maken van de aandacht (=FOCUS)

De essentie van meditatie is dus leven in het hier en nu. Dat wil zeggen dat je met volle aandacht gericht bent op hetgeen je op dat moment ervaart, waardoor je minder nadenkt over het verleden en de toekomst en waardoor je inder oordeelt over je huidige ervaring.  Het gevolg is dat je meer aandacht hebt voor de bijzonderheden en de schoonheid die het heden te bieden heeft. (Teijgeler, 2015)

 

Basisprincipes:

  1. Focus de aandacht, bv. op de ademhaling, op een object

  2. Telkens de aandacht afdwaalt, breng je deze terug naar het focus object

  3. Alle andere gedachten laat je tijdens de meditatie aan je voorbij gaan

 

Via MRI-hersenscans is te zien dat tijdens meditatie de activiteit in onderandere de frontale (plannen, redeneren, zelfbewustzijn) en de pariëtale cortex (verwerking van sensorische informatie) afneemt. Via EEG meet men de hersenactiviteit en stelt men vast dat de Thèta-, delta- en alfagolven (rust en fysieke ontspanning) actiever worden en dat de Bèta-golven (actief denken) afnemen. Teijgeler, 2015)

 

Wanneer we regelmatig mediteren leidt dit tot:

Fysieke voordelen:

  • Stress en spanningsklachten nemen af,

  • Energie en vitaliteit nemen toe,

  • Maag- en darmfuncties verbeteren,

  • Immuunsysteem versterkt,

  • Slaapvermogen en inslapen verbeteren,

  • ….

Mentale & Emotionele voordelen:

  • alertheid, focus en creativiteit nemen toe,

  • vermogen om met complexe situaties en hoge werkdruk om te gaan, verbeteren,

  • angsten, onzust en onzekerheid nemen af,

  • stemmingwisselingen nemen af,

  • zelfkennis neemt toe,

  • ….

druk.png
sympathicus.jpg
parasympaticus.jpg